Tuesday, November 20, 2007

Coret2 di PENA


Dato Kemala, Hj Suratman markasan dan Cik Salleh.



Bergambar bersama dua sasterawan besar Singapura, Saudara Isa Kamari (kiri) dan Pakcik Mohd Raman Daud (Pengerusi Asas 50 Singapura)Depan yang comel tu, cik Izzati dan cik ummu.


Anak dara manis bergambar dengan wartawan BH, Tuan Nazmi Yaakub.



Sewaktu menjadi urusetia program Serumpun Sebudaya anjuran PENA bulan lalu, saya bertemu dengan budayawan-budayawan dari negara rumpun Melayu Polinesia antaranya Saudara Mohd Raman Daud (Singapura), Tuan Haji Abdul Hakeem (Brunei) Ibu Fatin Hamamah (Indonesia) dan beberapa nama besar yang lain. Masing-masing membicarakan tentang pergolakan budaya Melayu yang kian ditelan arus global di negara sendiri.

Saudara Abdul Razak Pandangmalam dan Ustaz Ismail yang gigih berjuang di Selatan Thai untuk orang Melayu Muslim di sana


Paling menyedihkan saya kala budayawan Pattani, Abdul Razak Pandangmalam mengakui bahawa bahasa Melayu kian pupus di kalangan generasi muda Melayu di wilayah Selatan Thailand. Jelasnya, ada sesetengah kampung di Pattani, anak-anak mudanya sudah tidak pandai berbahasa Melayu sekalipun mereka adalah orang-orang Melayu. Dalam pembentangannya, beliau menyeru supaya orang-orang Melayu di Malaysia dapat memulihkan ‘keadaan tenat’itu. “Dari segi ekonomi, kami tidak begitu runcing kerana semiskin-miskin orang Melayu di Pattani masih mempunyai tanah. Yang parahnya ialah generasi muda kami kian kehilangan identiti Melayu termasuk bahasa ibunda mereka,” kata saudara Abdul Razak.

Saudara Khalid Salleh


Dua tokoh pejuang bahasa dan budaya di Pattani.

Teman mahasiswaku, sempena tahun baru ini moleklah kita melihat ke dalam diri, apakah perasaan kita terhadap jatidiri Melayu-Muslim yang semakin usang disimpuh kemodenan? Malaysia yang kita cintai memiliki kemahsyuran sebagai negara membangun yang gagah termasuk berjaya menakluk aeroangkasa. Namun, jangan kerana sibuk meniru dan meletakkan bangsa lain di haraki tertinggi, kita meminggirkan nilai budaya asal; seorang Melayu beragama Islam!

‘Apa tanda Melayu jati,
Ilmu bermanfaat ia minati,
Apa tanda Melayu jati,
Orang berilmu ia dekati,
Apa tanda Melayu berakal,
Ilmu dituntut menjadi bekal’

(Pak Tenas Effendy, 1994)

2 comments:

Izzati said...

kak ummu, zati ingat lagi kak ummu kata..

"wajhuhu shibih aidhan kaman al-ustaz amin.."

wahh..kena pi Bayan lagi ni..huhu..rindu terus menggamit..

terima kasih byk2 atas kenangan manis kita bersama..dari awal perkenalan hingga sekarang dan kenangan-kenangan yg bakal terpatri dlm memori akan dtg.. =)

uhibbuki fillah jiddan hubban syadidan..

Azis said...

salam
untungnya dpt jejak mn2 tmpt dlm usia muda ni..hargai masa & peluang yang kita dpt tu dgn baik ya


p/s: alamt blog dh tukar tau...

Seorang yang menyimpan impian seperti orang lain

My photo
Petaling Jaya, Kuala Lumpur, Malaysia
Seorang anak kepada ibubapanya yang sabar. seorang kakak kepada 10 adik yang kaletah dan comel-comel. Seorang yang selalu berusaha. Seorang yang pernah jatuh. Seorang yang ada baik dan buruk dan selalu memperbaiki dirinya dengan impian dan usaha. Seorang yang tahu dia seorang hamba dan khalifah. Bakal Mahasiswi Sarjana Universiti Malaya dalam bidang Strategi Dakwah dan media. Penulis dan penerbit yang baru2 belajar. hubunginya: Baitul Hasanah, Kampung Gajah Puteh, Padang Sira, 06100, Kodiang, Kedah. senyum_sokmo2@yahoo.com www.esasterawan.com (ummu hani) Mari tolong berikan hikmah ilmu kepada saya.