Saturday, September 22, 2007



Team tadarus Nisa dengan pasangan Amy Search dan isterinya, Kak Norish di rumah mereka di Kota Damansara



Sebening Ramadan

Apa-apa yang menjadi kebiasaan di bulan lain tidaklah menjadi kebiasaan di bulan Ramadan. Bulan Ramadan adalah bulan menyucikan. Bulan kerohanian. Bermakna, kebebasan untuk melakukan perkara bukan aulawiyat tidaklah dituntut dalam bulan Ramadan. Contohnya, menonton rancangan hiburan televisyen dan berchatting di internet. Bukanlah tidak boleh dilakukan pada bulan Ramadan tetapi tidak rugikah kita meninggalkan perkara yang diberi berganda-ganda pahala oleh Allah semata-mata kerana melayan syahwat? Kalau di bulan lain, membaca al-Quran mendapat banyak pahala, tetapi di bulan Ramadan, membaca al-Quran mendapat bannnnnnnnnnnnnnnnnnnyakkk pahala, begitu juga amal-amal kebaikan lain. Maka, sewajarnya kita mempergandakan amalan dan sentiasa berkhalwat dengan Allah SWT. Carilah peluang-peluang untuk bermuhasabah dan menginsafi umur yang sentiasa bergerak ke hadapan. Apakah bulan Ramadan akan datang, kita masih seorang insan yang bernyawa?
Buka Puasa dengan para dj IKIM, Dj siti (kanan) dan Dj Yazri dan Nazri


Para peserta AQ1 dengan anugerah platinum album mereka yang laris dijual dan diterbitkan Pihak Hijjaz Record. tahniah!

Kak Norish dan abang Amy

Memang umur ini adalah jadual yang ditetapkan Allah SWT. Dalam beberapa tahun, banyak perkara baru yang merencahi takah umur. Masa terdekat ini, perkara baru yang tidak pernah terlintas di fikiran diri ialah akan berkawan baik dengan kak Norish dan suaminya, Encik Suhaimi alias Amy Search. Memang tidak ada apapun pada orang lain. Tapi padaku, bila dikenang-kenang semula, dulu masa kecil menonton filem Isabella kemudian lagu-lagu rocknya (yang semuanya diharamkan oleh abah dalam rumah kami..hehe) tiba-tiba sekarang yang mengikat kami ialah ukhwah. Alhamdulillah.
Amy Search dan Kak Norish sedang berkongsi rasa hati dan pengalaman seorang penguzlah

Semalam, syukur Ummu telah dapat menjalinkan Kak Norish dan Abg Amy dengan pasukan NIsa yang diketuai Kak Mas dan Kak Muna Fadzil Noor dalam halaqoh ilmu. Teman-temanku seperti Kak Khadijah, Kak Wani, Kak Jibah, Syahidra, dan lain-lain memang teman-teman yang berilmu dan berakhlak mulia. Justeru, dengan itulah aku merasa betapa pentingnya ada artis yang berkawan dengan mereka. Sekurangnya, tidaklah ilmu mereka (teman-temanku) hanya berlegar dalam lingkungan remaja-remaja yang sudah memahami dan mencintai Islam. Sekarang, masanya melebarkan dakwah atau tidakpun memberi kefahaman dakwah kepada para artis khususnya mereka yang diberi hidayah oleh Allah untuk berubah menjadi lebih baik daripada sebelumnya.

Teman2 dai'e, kak Mas, Kak Wani, Kak Dijah dan Syahid

Maka, aku juga mendapat banyak ilmu hasil daripada pergaulan yang pelbagai latar hidupnya. Begitu kekuasaan Allah menunjukkan manusia sebenarnya datang dari sumber yang satu yang penciptaan mereka adalah dengan kekuasaan Allah. Sama-sama mencintai Allah, sama-sama kembali kepada fitrah. Semoga di akhirat nanti, masih juga dapat bersama-sama dengan puak-puak kanan (ashabul yamin). Amin.

Satu Permulaan Yang Baik, Insya Allah.

salam Ramadan Kareem buat semua pembaca blog saya:)

3 comments:

azisham said...

Slm...
bleh kongsikan cite amy search & norish di blog awak?

Jie said...

Alhamdulillah...bagus ...boleh saya kongsi cerita ini?

Saladen 2 said...

tahniah kak ummu dan kawan..semoga terus kuatkan semangat untuk berdakwah..

Seorang yang menyimpan impian seperti orang lain

My photo
Petaling Jaya, Kuala Lumpur, Malaysia
Seorang anak kepada ibubapanya yang sabar. seorang kakak kepada 10 adik yang kaletah dan comel-comel. Seorang yang selalu berusaha. Seorang yang pernah jatuh. Seorang yang ada baik dan buruk dan selalu memperbaiki dirinya dengan impian dan usaha. Seorang yang tahu dia seorang hamba dan khalifah. Bakal Mahasiswi Sarjana Universiti Malaya dalam bidang Strategi Dakwah dan media. Penulis dan penerbit yang baru2 belajar. hubunginya: Baitul Hasanah, Kampung Gajah Puteh, Padang Sira, 06100, Kodiang, Kedah. senyum_sokmo2@yahoo.com www.esasterawan.com (ummu hani) Mari tolong berikan hikmah ilmu kepada saya.