Wednesday, August 8, 2007

Melentur budi



NISA' Small Kindness 2007

NISA’ SMALL KINDNESS 2007
(SUMBANGAN KECIL NISA'
)


Sempena:
Sambutan 50 Tahun Kemerdekaan Malaysia


TARIKH: 26 OGOS 2007
TEMPAT: Sekitar Gombak


NISA’
Nisa’ merupakan sebuah kelab yang menjaga kebajikan remaja dari sudut kerjaya dan kaunseling serta memberi kefahaman Islam dengan cara baru, ceria dan unik sesuai dengan minat remaja. Nisa’ juga berusaha untuk merancang dan melaksanakan program terbaik untuk remaja dengan mendedahkan program yang bermanfaat kepada mereka serta menjadikan mereka sentiasa prihatin dengan kebajikan masyarakat selaras dengan misi dan visi Nisa’.

Menyahut Seruan Kerajaan
Bagi menyahut seruan kerajaan, Nisa’ berusaha membantu dengan cara terbaik untuk menjadi golongan remaja dan masyarakat yang prihatin sesuai dengan saranan kerajaan dalam Kempen Masyarakat Penyayang dan Kempen Budi Bahasa Budaya Kita.

Masyarakat dan NISA’
NISA’ cuba menterjemahkan secara luas kepada masyarakat, bahawa dalam kita bergembira menyambut kemerdekaan, ada juga masyarakat yang kurang berkemampuan tidak dapat menyambutnya dengan sepenuh hati gembira lantaran kemiskinan yang menghimpit hidup mereka dan kesibukan mencari rezeki. Justeru, Nisa’ cuba memahami dan menggembirakan mereka dengan pemberian kecil kepada glongan ini supaya mereka dapat bersama-sama gembira dan bersemangat menyambut kemerdekaan.

Kebajikan kepada semua
Melalui program NISA’ Small Kindness ini, diharapkan supaya sebagai masyarakat Malaysia, budaya memberi ini perlu dipupuk setiap masa. Yang boleh memberi sedikit, dapat beri sedikit, yang dapat memberi lebih banyak dari itu, boleh beri banyak supaya dalam diri setiap masyarakat Malaysia wujud sifat ‘empathy’ dan kasih sayang terhadap mereka yang kurang berkemampuan.

OBJEKTIF
1. Menyambut kemeriahan sambutan kemerdekaan bersama mereka yang kurang berkemampuan.
2. Menyahut seruan kerajaan untuk sentiasa prihatin kepada masyarakat dalam Kempen Masyarakat Penyayang.
3. Mewujudkan perpaduan yang lebih erat dengan pelbagai kaum melalui aktiviti kebajikan.
4. Mendedahkan generasi muda tentang realiti kehidupan masyarakat di Malaysia.
5. Menggiatkan aktiviti kebajikan dan budaya memberi walaupun secara kecil-kecilan.
6. Memupuk budaya memberi dan prihatin terhadap masyarakat kepada generasi muda.


KONSEP & INTIPATI PROGRAM
1.Sambutan kemerdekaan bersama mereka yang tidak berkemampuan
2.Generasi muda dekat dengan masyarakat
3. Amalan bersedekah sepanjang masa
4. Menggembirakan golongan yang tidak berkemampuan sempena sambutan 50 tahun kemerdekaan Negara.
5.Menyuburkan budaya memberi dan prihatin walau kecil.
6.Berkongsi kemeriahan kemerdekaan bersama masyarakat.

Semoga dengan pelaksanaan Nisa’ Small Kindness 2007, sambutan kemerdekaan Malaysia kali ke-50 lebih bermakna kerana disambut bersama-sama masyarakat yang kurang berkemampuan. Generasi muda juga dapat menghayati dan sentiasa memupuk budaya memberi kepada masyarakat yang memerlukan. Semoga masyarakat ini akan bergembira walaupun dengan pemberian kecil ini.

Sekelumit Budi, Secebis Pemberian
.


Berhasrat untuk menyalurkan sumbangan? Sila hubungi:

Sumbangan Kewangan: Najihah (017-3716092)
Sumbangan Barangan: Muna (013-3687150)

1 comment:

Unknown said...

Ya, ini yang saya nak lihat dari anak Abu Hasan Murad. Jujur dalam memerhati. Teruskan!

Seorang yang menyimpan impian seperti orang lain

My photo
Petaling Jaya, Kuala Lumpur, Malaysia
Seorang anak kepada ibubapanya yang sabar. seorang kakak kepada 10 adik yang kaletah dan comel-comel. Seorang yang selalu berusaha. Seorang yang pernah jatuh. Seorang yang ada baik dan buruk dan selalu memperbaiki dirinya dengan impian dan usaha. Seorang yang tahu dia seorang hamba dan khalifah. Bakal Mahasiswi Sarjana Universiti Malaya dalam bidang Strategi Dakwah dan media. Penulis dan penerbit yang baru2 belajar. hubunginya: Baitul Hasanah, Kampung Gajah Puteh, Padang Sira, 06100, Kodiang, Kedah. senyum_sokmo2@yahoo.com www.esasterawan.com (ummu hani) Mari tolong berikan hikmah ilmu kepada saya.