Monday, July 16, 2007

MULA KERJA WARTAWAN









Kerja wartawan bukan mudah. Dulu, masa aku pratikal di beberapa majalah antaranya Majalah Anis (masa tunggu SPM) dan Dewan Masyarakat (2003) dan Tunas Cipta (2003), kerjaku banyak dipandu nasihat ketua editor. malah, waktu tu aku hanya buat apa yang disuruh mereka sahaja. Pernah juga aku keluar interview tokoh, soalanku itu disediakan oleh editor. Balik tu, aku tibai sendiri artikel yang boleh aku katakan baik juga la berdasarkan umur aku yang masih muda (masa tu- 18 tahun) dengan bahasa artikel seorang amatur.






Sekarang? Angin buntu dan bingung macam mengenggelamkan lapang jiwaku. Setiap kali masuk je opis, aku disuguhkan kerja. Maklumlah, pemberita baru macam2 orang prihatin minta kita buat. Tapi, aku yakin ia tidaklah sehebat mana jika dibandingkan dengan wartawan akhbar, wartawan majalah lebih lapang ruangnya. Aku, sebagai penulis kreatif tidak lepas mengalami masalah bahasa untuk buat satu rencana. berjam-jam depan komputer belum tentu dapat siapkan satu artikel. Aduh! mujurlah aku jenis biasa dengan kerja bawah 'tekanan' sekurangnya tidaklah aku duduk bergoyang kaki walaupun sekejap.




Bulan ini aku diberi tugas utama siapkan artikel kulit depan. Orang itu ialah Raja Mazian. Nak tahu betapa hodohnya artikel aku, tunggulah Anis keluaran September 2007. Aku telah berkata pada diriku, Ummu Hani, engkau budak baru belajar!










4 comments:

Saifullah Kamalie said...

@Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ketepian,

Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian.
Sabar, tawakal, dan pantang mundur.
Tapi, saya pun yakin Ummu Hani yang mulai kukenal ini akan terus maju.

Tahniah, permataku.

syeikhryz said...

good luck sis!.

Ummu Hani binti Abu Hassan said...

salam.
syukran pakcik saifullah dan syeikhryz.
Saya akan terus memajukan diri, insya Allah.

Debab_Comel said...

tahniah dah ada kerjaya...
ummu memang sesuai mewartakan berita. jangan putus asa...ummu memang rajin jual buku, tulisberita, belajar dan lain2...

p/s: sebuah kehidupan yang kuimpikan.

Seorang yang menyimpan impian seperti orang lain

My photo
Petaling Jaya, Kuala Lumpur, Malaysia
Seorang anak kepada ibubapanya yang sabar. seorang kakak kepada 10 adik yang kaletah dan comel-comel. Seorang yang selalu berusaha. Seorang yang pernah jatuh. Seorang yang ada baik dan buruk dan selalu memperbaiki dirinya dengan impian dan usaha. Seorang yang tahu dia seorang hamba dan khalifah. Bakal Mahasiswi Sarjana Universiti Malaya dalam bidang Strategi Dakwah dan media. Penulis dan penerbit yang baru2 belajar. hubunginya: Baitul Hasanah, Kampung Gajah Puteh, Padang Sira, 06100, Kodiang, Kedah. senyum_sokmo2@yahoo.com www.esasterawan.com (ummu hani) Mari tolong berikan hikmah ilmu kepada saya.